FFS

FDFD




1-Leopard 2A7
تانک Leopard 2A7 ساخت آلمان است این تانک در برابر تمامی ار پی جی ها و بمب های دست ساز مقاوم است.
Leopard 2A7 دارای  اسلحه ی قوی تر و سیستم کنترل آتش پیشرفته تری نسبت به دیگر تانک ها دارد.



2-K2 Black Panther
تانک K2 Black Panther ساخت کشور کره جنوبی است این تانک کاملا از زره کامپوزیتی تشکیل شده است
و یکی از اصلی ترین تانک های میدان نبرد است این تانک یکی از راه های مقابله کره جنوبی در برابر کره شمالی
است.این تانک شبیه تانک M1A2 آبرامز است ولی تانک k2 بسیار سبک تر است.



3- M1A2 Abrams
تانک M1A2 Abrams ساخ ایالات متحده است این تانک که از زره کامپوزیتی چوبام (فولاد ورقه‌ای، لایه‌های تور فلزی
و لایه‌های اورانیوم ضعیف شده) ساخته شده است این تانک در جنگ عراق مورد استفاده قرار گرفته اسj



4- Challenger 2
تانک  Challenger 2 ساخت انگلستان است این تانک دارای زره چابهام است و به عنوان مقاوم ترین تانک ناتو لقب
گرفته است همچنین
Challenger 2 دارای قابلیت دید در شب و شلیک در حال حرکت را داراست هم اکنون انگلیس
386 عدد از این تانک را در اختیار دارد



5-Merkava Mk.4
تانک Merkava Mk.4 ساخت اسرائیل است این تانک با موتور  دیزلی بسیار قدرتمندی که دارد می تواند به سرعت
60 کیلومتر در ساعت دست یابد. توپ مرکاوا 
قابليت استفاده از مهمات اسرائيلي، فرانسوي، آلماني و آمريكايي را داراست. اسرائیل تعداد 360 عدد از این تانک را دارد.



6-TK-X
تانک TK-X ساخت ژاپن است این تانک یکی از اصلی ترین تانک های میدان نبرد در جهان است.این تانک از زره های
فولادی نانو کریستال استفاده می کند که درجه ی سختی ان در حد کولار است ولی از ان سبک تر است.این تانک
مخصوص مناطق کوهستانی است ولی در مناطق دیگر هم می تواند به انجام عملیات بپردازد.



تانک Leclerc ساخت فرانسه است این تانک از بدنه و برجک فولادی و زایه دار ساخته شده است
و در صورت آسیب دیدن این قطعات می توان براحتی آنها راتعویض نمود همچنین
Leclerc با وزن 56
تن یکی از سبک ترین تانک هاست.



8-T-90
تانک T-90 ساخت روسیه است این تانک با زره های معمولی و زره های انفجاری واکنشی (ERA) محافظت می شود
همچنین سیستم کمک رسانی دفاعی Shtora-1  نیز به پایداری تانک کمک می کند.T-90 این قابلیت را دارد که با دیگر
ادوات زرهی و انواع بالگرد ، قبل از آنکه آنها بتوانند درگیر شوند درگیر شود.



9-Oplot-M
تانک Oplot-M ساخت اوکراین است این تانک دارای یک برجک کاملا جدید است و از یک سیستم حفاظتی منسجم
و یکپارچه استفاده میکند که متشکل از زره کامپوزیت ، زره واکنشی و اخلالگرهاست. Oplot-M نظیر تانک t-90 روسی است.



10-Type 99
تانک Type 99 ساخت چین است این تانک به یک سیستم دفاع فعال لیزری مجهز است و دریافت کننده اخطار
می تواند مکان تانک مهاجم را معین کند. این تانک دارای یک موتور دیزلی با توان 1500 اسب بخار است و سرعت
این تانک در جاده 50 مایل در ساعت است.

 
نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: دو شنبه 22 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 
قدرت آتش وحشتناکTOS-1 ساخت روسیه



در بعضي مواقع در دنياي تسليحات به جنگ افزار هايي برخورد مي كنيم كه حتي تصوير آنها رعب آور و وحشتناك است و TOS-1 يكي از اين هيولاها است . سيستم آتش بار سنگين TOS-1 در سال 1998 در روسيه ساخته شد.

اين آتش بار از دو قسمت اصلي تشكيل شده است :
Battle Machine (BM)
Transport-Charging Machine (TZM)

BM كل سيستم موشك اندازي است كه بر روي يك كشنده زرهي نصب شده است و شامل سكوي چرخنده با قابليت نوساني (OP) ، گرداننده هاي پر قدرت (FTD) و سيستم كنترل آتش است. (OP) شامل 30 لوله براي پرتاب موشك هاي غير هدايت شونده است ، اين مجموعه توسط محور ها و اتصالاتي خاص، طوري به سستم هاي انتقال قدرت مرتبط مي باشند كه امكان حركت و تراز هاي افقي و عمودي را به آن مي دهد و اين قابليت باعث مي شود كه بتوان از آتش بار TOS-1 در هر شرايط و موقعيت فيزيكي استفاده كرد ، زيرا در هر سطح و زاويه اي OP كاملاً موقعيت مناسب و دلخواه را مي گيرد. سيستم كنترل آتش شامل سيستم هدف گير ، محاسب باليستيك و سيستم سنجش اهداف مي باشد.از این هیولا در رسته توپخانه استفاده می شود.

موشك هاي مورد استفاده در TOS-1 از لحاظ برد عملياتي از 400 تا 3500 متر را پوشش مي دهند و از سوخت جامد استفاده مي كنند. كاليبر موشك هاي TOS-1 220 ميلي متر مي باشد كه اين نمايانگر قدرت سهمگين و هولناك اين آتش بار است. نكته تعجب بر انگيز زمان شليك كامل موشك ها است كه در 5/7 ثانيه انجام مي شود. تصور كنيد در منطقه اي كه طي 7 ثانيه 30 موشك كاليبر 220 ميلي متر فرود مي آيند ، چه جهنمي شكل مي گيرد !!!

TZM شامل سيستم كشنده زرهي و سيستم پر كننده لانچر يا موشك انداز است. وزن اين آتش بار 42 تن بوده و از 3 خدمه استفاده مي نمايد. ماكزيمم سرعت آن 60 km/h و 550 كيلومتر شعاع عمل آن است.

 


هویتزر خودکششی 152میلیمتری MSTA


اگر وارد هر سیستم جستجوی اینترنتی شد و بپرسید که "مستا" (Msta) چیست، پاسخ می دهد که رودی در غرب روسیه در استان های تویر و نوگوراد است. اما اگر این سوال را از یک افسر توپخانه چی روس پرسید، او بلافاصله می گوید: "مستا-اس" یا "مستا-بی"؟ و شروع می کند به توضیح آن:

"مستا-اس"، توپخانه ای خودرو است با هویتزر شاخص 2С19 و "مستا-بی" توپخانه قابل بکسر با شاخص 2А65می باشد. این ها ویژه نابود سازی سلاح هسته ای تاکتیکی از جمله توپخانه ها، خمپاره اندازها، تانک ها و سایر تجهیزات زرهی، ضد تانک ها، نیروی زنده و ابزار دفاع ضد هوایی و ضد موشکی هستند. این دستگاه می تواند آتش را بر اهدافی مرئی و نامرئی از مواضعی بسته بگشاید و از جمله در شرایط کوهستانی مستقیم نشانه گیری کند".


هویتزر خودکششی 152 میلی متری "مستا"، یکی از بهترین توپخانه های جنگی ارتش روسیه است. (هویتزر به توپخانه هایی گفته می شود که می توانند لوله خود را بیش از 45 درجه از سطح افقی بلند کنند و از طول موانعی مرتفع نیز همانند خمپاره افکن شلیک کنند).

این را می توان در نمایشگاه های بین المللی تسلیحاتی از جمله در "نیژنی تاگیل"،"اومسک" و نیز در خارج از روسیه در نمایشگاه های "لی بورژه" فرانسه، و در امارات متحده عربی دید.




در ابوظبی "مستا-سی" واقعاً معرکه کرد. از 40 شلیکی که توسط متخصصین ما در فاصله 15 کیلومتری انجام شدند (یعنی از مواضع آتشبار بسته ای که نشانه گیر نمی توانست ببیند کجا تیراندازی می کند) در حضور کارشناسانی از 20 کشور، 38 شلیک نه تنها به هدف بلکه دقیقاً به قلب آن برخورد کردند. دو شلیک دیگر نیز بیش از 25 متر از مرکز هدف فاصله نداشتند که این فاصله در قانون توپخانه "نوع عالی" محسوب می شود. چرا که پاره گلوله های توپ 43.5 کیلوگرمی در هر صورت آن محدوده را در بر می گیرد.

علاوه بر دقت بالای شلیک، سرعت بالای شلیک "مستا-سی" نیز سبب شگفتی کارشناسان شد. می تواند در یک دقیقه بین 8-10 شلیک انجام دهد. چنین سرعتی را هیچ یک از توپخانه های موجود در جهان ندارد. درباره اینکه این سرعت بالا از کجا بوجود می آید، "یوری توماشوف" طراح ارشد هویتزر و قهرمان روسیه به من توضیحاتی داد. وی مدال طلای قهرمانی را بخاطر همین توپخانه دریافت کرده است. در "مستا-سی" سیستم شارژ خودکار هویتزر وجود دارد. ذخیره آن 50 توپ است و آنها می توانند انفجاری، انفجاری-پاره گلوله ای، خوشه ای، ضدتانک و یا سایر انواع باشند و آنها بطور مکانیکی و بدون نیاز به حضور فرد به مخزن لوله منتقل می شوند.






وی اظهار داشت: "اگر کادرهایی از عملیات "شوک و لرزه" را دیده باشید، باید به یاد بیاورید که تا چه حد آمریکایی ها و انگلیس ها مجبور به پر کردن دستی مخزن بودند. اما ما همه این کارها را با بالابر انجام می دهیم. و در داخل کابین نیز دستگاه خنک کننده وجود دارد که توپچیان خارجی فقط می توانند آرزوی آن را داشته باشند". در این جا شرایطی کاملاً راحت برای انجام محاسبات نظامی ایجاد شده است. اولاً، سربازها در زمان تیراندازی در داخل برج توپخانه هستند و زره "مستا" در برابر پاره گلوله ها و تیراندازی ها مقاوم است. دوماً که نه سلاح شیمیایی، نه میکروبی و نه تشعشعات موجود در محیطی که در آن توپ شلیک می شود نیز آنها را تهدید نمی کند. سیستم ویژه فیلتر در برج، هوا را تمیز و بی ضرر می سازد. سوماً این که گازهای باروتی پس از شلیک به کابین وارد نمی شوند و سبب مسمومیت افراد نمی شوند.



یوری توماشوف به من توضیح داد که برتری اصلی "مستا"، سیستم هدایت شلیک آن است. این سیستم همراه با ابزار تجسسی و هدفگیری و ابزار هدایتی با دستگاه های محاسباتی های الکترونی، مجموعه ضربه ای آتشبار ایجاد می کند و با کارآیی بالا هرگونه مسئله نظامی را حل می کند و سیستمی دارای دقت بالای شلیک می باشد."یوری بوترین" سازنده کل کمپانی "اورال ترانس ماش" با اظهار اینکه هویتزر "مستا-سی" را در این کمپانی می سازند، این داستان را تکمیل نمود. در سیستم هدایت شلیک، محاسبه گر بالستیک نیز و نشانه گیر خودکار، دستگاه جهت گیری، سیستم ردیابی ماهواره ای (که می تواند مرتبط با گلوناس و GPS باشد) وجود دارد. همچنین این امکان وجود دارد که برای مدتی طولانی اطلاعات را حداقل درباره 10 ماموریت شلیکی حفظ نمود. ضمن این که سیستم مذکور بواسطه خطوط ارتباطی، از جمله کدبندی بسته می باشد و این نه تنها در دستگاه مقر نظارت، بلکه در دستگاه های پرنده بدون خلبان نوع "پچیلا" (زنبور) و سایر دستگاه های پرنده بدون خلبان و همچنین در هواپیمای دورپرواز راداری جاسوسی، نظارتی و نشانه گیری А-50 (مشابه روسی آواکس) وجود دارد.
مختصات هدف که توسط آنها تعیین می شود، از طریق ماشین فرماندهی هدایت خودکار وارد سیستم هدایت شلیک می شود و ...





بیایید برای دشمن دل بسوزانیم، تحت ضربات گلوله های 152 میلیمتری فوق العاده دقیق "مستا" که در بین آنها می توانند گلوله های قابل هدایت شلیک لیزری "کراسنوپل" و گلوله های قابل تصحیح "سانتیمتر" نیز وجود داشته باشد، چقدر به او سخت خواهد گذشت. در ضمن، هر دوی این گلوله ها می توانند هم کالیبر 152 میلی متری و هم کالیبر 155 میلی متری ویژه ناتو باشند.
"مستا-سی" هم می تواند با کالیبر 155 میلی متری کار کند. این مخصوصاً برای صادرات "توپخانه های خود رو" ساخته شده است. از جمله به هند که در توپخانه های آن از چنین کالیبری استفاده می کنند. مستعمره انگلیس بودن در نیمه اول قرن گذشته سبب شد که دهلی با لندن همخوانی پیدا کند و از این رو تا کنون نیز هند گلوله های خود را با کالیبر مرسوم در اروپای غربی تولید می کند. و اسلحه سازان روسیه هویتزر را برای آن بطور ویژه ساختند که برای ارتش هند مرسوم باشد.







این به هیچ وجه اختلالی در ویژگی های تاکتیکی و تکنیکی "مستا" ایجاد نمی کند و همچنان نیز در بخش سیار تانک Т-80 جای می گیرد.
موتور آن دیزلی است، اما چند سوختی می باشد و می تواند با شش نوع سوخت مختلف کار کند. توان آن 840 اسب بخار است. زنجیرها از لاستیک و فلز هستند با پهنای 580 میلی متر که به ماشین اجازه می دهد روی خاک نیز با سرعتی تا 60 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. برای شلیک نیز نیازی به تثبیت کننده ندارد. وزن هویتزر 42 تن است که اجازه می دهد بدون تثبیت ساز نیز شلیک کرد. سیستم کمک فنر شلیک، همان طور که پیشتر نیز گفته شد، سریع و خودکار تمامی داده های دستگاه را پس از هر شلیکی باز می گرداند و طبق مختصات از پیش تعیین شده به توپخانه جهت می دهد. به گفته ژنرال "ولادیمیر زاریتسکی" رئیس نیروهای موشکی و توپخانه ای نیروهای مسلح روسیه، تا سال 2015 ارتش روسیه حدود 2 هزار توپخانه جدید دریافت می کند که بخش اعظم آن "مستا-سی" مدرنیزه شده خواهد بود.
 


تانك تي 90




این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 1280x960 و حجم آن 265KB می باشد.

تانک رزمی T-90 که پیشرفته ترین تانک در زرادخانه ارتش روسیه می باشد،در سال 1993میلادی بصورت محدود وارد خط تولید گردید.

این تانک برپایه نمونه آزمایشی T-88 طراحی و موردآزمایش قرارگرفت.

لازم به ذکراست که این تانک توسط کمیته طراحی-وندکف ودر کارخانجات واگنکادرنیزنی تاگیل طراحی شده وتوسعه پیداکرد.

مدل ابتدائی این تانک بطور کامل دارای یک طراحی تازه بود.
این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 710x600 و حجم آن 86KB می باشد.

در حقیقت مدل تولید شده تانک از تانک T-72 BM نشات گرفته ومشخصه هاو قابلیت های سری تانک های T-80 به آن افزوده شده است که مهمترین این مشخصه ها سیستم انتخاب هدف لیزری ونسل جدید زره می باشد که در بدنه وبرجک آن مورد استفاده قرار گرفته است تاکنون دو مدل صادراتی این تانک بنامهای T-90Sو T-90E توسط منابع غربی مورو شناسایی قرار گرفته است.

تانک دارای بک مدل فرماندهی بنام T-90K می باشد که سیستم بی سیم وتجهیزات ناوبری آن با دیگر گونه ها متفاوت است.


قرار بوده که در صورت تامین اعتبارات مالی، نمونه های اولیه این تانک تا اوخر سال 1997 میلادی با تانکهای پیشرفته T-90Sجایگزین شود. دراواسط سال1996 میلادی نزدیک به 107 دستگاه تانک پیشرفته T-90S در منطقه نظامی خاور دور وارد خدمت شدند.



همانند پدرانشان یعنی تانکهای T-72 که در زمان خودشان کارآمد ترین تانکهای ارتش شوروی بودند.تانکهای T-90 نیز پیشرفته ترین تانکهای درحین خدمت درارتش روسیه هستند.از نظر ترکیب سلاحهای متعارف تانک T-90نسبت به تانکT-72 تغییرات عمده ای درسیستم شلیک توپ اصلی ودیگر سیستم ها داشته است که این تغییرات بمنظور بالابردن توان عملیاتی تانک صورت گرفته است.


تانک T-90بعنوان یک راه حل موقتی برای جبران نیاز روسیه به یک تانک جدید برای نبردهای امروزی از طرف ارتش روسیه پیشنهاد شدوتولید آن بطور محدود وتازمانیکه تانکهای جدیدتربه عرصه تولید وارد شوند،ادامه خواهد داشت.تانک جدید قراربوده وارد خط تولید شود ولی به علت کمبود اعتبارات مالی ساخت آن به تعویق افتاده است گونه ای گونه ای بسیار پیشرفته می باشد که هنوز از قابلیت هاوتوانایی هاآن اطلاعات دقیقی در دست نیست.بعلت هزینه پایین تانکهای T-90،این تانکها بعنوان جایگزینی موقت وارد خط تولید شدندوباسرعتی پایین همچنان رد خط تولید باقی خواهد ماند تا خط تولید را تا امکانپذیر شدن ساخت تانکهای جدیدتر باز نگه دارند.
این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 728x550 و حجم آن 114KB می باشد.


چند صد دستگاه تانک T-90تا کنون تولید است که در موردتانکهای در حین خدمت اخبارضد ونقیضی وجود داردولی منابع اطلاعاتی غربی تعداد این تانکها رابین 100الی 300 دستگاه تخمین می زنندوبراین باورند که بخش عمده این تانکها درمنطقه عملیاتی خاور دور مستقر هستند.


(یک نمونه تانک T-90که در نمایشگاه دفاعی امارات درمعرض نمایش گذاشته شد.پوشش واکنش دنده های انفجاری نسل دوم در این عکس به وضوح قابل مشاهده است)


تانک T-90همانند سری تانک های T-72وT-80،توپ 125 میلیمتری سری2A46راحفظ کرده است.این توپ قابلیت شلیک گلوله های ضد زره APFSDSگلوله های HEAT گلوله های انفجاری شدید ترکشی(HE FRAG) وگلوله های انفجاری نارجکی با فیوز زماندار راداراست.موشکها هدایت لیزری ضد تانک
AT-11 SNIPERنیز میتواند بر روی این تانک نصب شود.باکمک این موشک ها که ازفاصله 4000متری قابل شلیک هستند وتوان نفوذ در زرهی به قطر 700میلیمتر را دارند،تانک T-90این قابلیت را پیدا می کند که با دیگر ادوات زرهی وانواع بالگرد،قبل از آنکه آنها بتوانند با T-90درگیر پیداکنند،درگیرشودسیستم کنترل آتش کامپیوتری، فاصلهه یاب لیزری و دستگاه نشانه روی حرارتی به تانک این امکانرا می دهد که در حین حرکت ودر هنگام شب نیز بتواند با دشمن درگیر شود،با این تفاسیر به نظر می رسد که اولین نسل از این سیستمها که توسط روسیه ساخته شده وبرروی این تانک نصب شده است با نمونه های غربی امروزی قابل رقابت نیست.این تانک مجهز به سیستم نشانه روی کامپیوتری و سیستم شلیک اتوماتیک می باشد تا به روند شلیک سرعت و دقت بالاتری دهد.جنگ افزارهای فرعی شامل دو قبضه مسلسل7.62 میلیمتریPKT موازی با توپ ویک قبضه مسلسل 12.7میلیمتری نصب شده روی برجک برای مقابله با اهداف هوایی وزمینی میباشید.


خصوصیا ت تانک T-90همانند تانکهای قدیمی ترروسها میباشد.


این تانک دارای یک برجک گردوشیبدار است که دروسط بدنه قرار می گیرد.


این ویژگی به همراه پدافند عامل وغیرعامل که تانک ازآن بهره میبرد باعث گردیده که تانک T-90 به یکی از ایمن ترین تانکهای جهان درمقابل حملات هوایی وزمینی تبدیل شود.



برجک و
بدنه شیب داراین تانک با نسل دوم واکش دهنده های انفجاری(ERA) آجری شکل پوشش داده شده است.
این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 766x389 و حجم آن 53KB می باشد.


این پوشش همانند صدف حلزون به طور زاویه دار روی بدنه وبرجک نصب می شود تاموشکهاو گلوله های شلیکشده به سمت تانک را منحرف ویا منهدم نماید.
این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 650x491 و حجم آن 76KB می باشد.


پوشش این نوع واکنش دهنده ها تا روی برجک ادامه می یابد تا تانک رادرمقابل جنگ افزارهایی که از بالا تانک راهدف قرار میدهند حفاظت کند.


تانک مجهز به یک سیستم قفل کننده وانتخاب هدف لیزری بنام Tshu-1-7 shtort1میباشد.
این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 650x361 و حجم آن 69KB می باشد.


این سیستم دارای یک فاصله یاب لیزری است که میتواند فاصله ادوات وحتی موشکها و گلوله های شلیک شده به تانک را تخمین بزند.



تانک همچنین دارای یک محفظه لیزر هشدار دهنده میباشد که درصورت قفل شدن غلاف لیزری جنگ افزارهایروی تانک،به خدمه تانک هشدار می دهد.



تانک دارای دو اخلالگر الکترواپتیکالی است که بر روی سیستمهای کنترل کننده جنگ افزارهای هدایت شونده دشمن پارازیت می اندازد و به صورت موازی در دو طرف لوله توپ قرارگرفته است.



یک موتور 12سیلندر توربودیزلی V-84kd با قدرت 1000 اسب بخار می تواند به تانک بیشینه سرعت معادل 65کیلومتر برساعت در جاده و45 کیلو متر برساعت درسطوح غیر جاده ای دهد.



به طور خلاصه می توان تانک T-90آمیخته ای ازتکنولوژی ،قدرت و سرعت نامید.


مشخصات:

طول: 9.53 متر
عرض:3.78متر
ارتفاع:2.225متر
وزن:46.5 الی 50تن
تعداد خدمه:3 نفر
بیشینه سرعت جاده ای:65 کیلومتربرساعت
بیشینه سرعت غیر جادهای:45 کیلومتربرساعت
بردعملیاتی:550الی650کیلومتر
عمق شناوری پایاب:درحرکت1.2متر-لوله هواکش 5 متر
جنگ افزارها:
توپ اصلی :125 میلیمتر2A46M
نواخت گلوله:6تل 8 تیر دردقیقه
ظرفیت مهمات:43گلوله
انواع مهمات:HEAT-HEF-APFSDS
مسلسل ها:دو مسلسل 7.62 میلیمتری موازی PKTبا 2000فشنگ
یک مسلسل 12.7میلیمتری3000فشنگ UTJOS NSVT
دود استتار:12خمپاره 82 میلیمتری902B با نارنجک دودزای 3D17 تخلیه کننده دود از اگزوز
بی سیم:
مدل معمولی:R-163-504
مدل فرماندهی:1-163-504+R-163-50K
نفوذ گلوله ضد تانک درزره:درمقابل
APFSDS:الی 800 میلیمتر
HEAT:الی 1350 میلیمتر
با اینکه دیگر از اتحاد جماهیر شوروی پرقدرت اثری باقی نمانده وروسیه امروزبا مشکلات بسیاری درزمینه تامین اعتبارات مالی برای پروژه های نظامی روبروست ولی هنوز تانکهای روسی توان رویارویی ومقابله با تانکهای روسی توان رویایی ومقابله با تانکهای غربی را دارا هستند در هر حال دیگر ازهیولاهای زرهی گذشته روسها که
درعصر خود یکه تاز بودندخبری نیست.

 


تایگر تانکی از دوزخ

تانک تایگر یکی از معروفترین و در عین حال هولناک ترین تانک های جنگ جهانی دوم بود و یکی از شاهکار های مهندسی نازی ها در مورد اسم این تانک باید گفت که تانک تایگر هم در واقع از سری تانک های میانوزن پانزر بود اسم PzKpfw VI Tiger I مخفف Panzerkampfwagen VI Ausf. E Tiger I است در آلمان با نام Sonderkraftfahrzeug 181 یا بطور مخفف SdKfz 181 مشهور بود
طراحی و تولید تایگر به 1941 بر میگردد با وجودی که تانک های پانزر3 و4 از نظر اقتصادی و نیز برتری در نبرد به صرفه بودند ستاد ارتش آلمان برای تانکی سنگین تر اعلام نیاز نمود


بر این اساس طراحی و تولید این تانک به سه شرکت پورشه . دایملر بنز . MAN سپرده شد برنامه بر اساس تانکی با وزن حداقل 35 تن و با توپ 75 میلیمتری قرار بود ساخته شود امر دیگری که به تولید تایگر سرعت بخشید ورود تانک های سنگین T-34 شوروی به جبهه های شرقی بود که کار را برای یگان های زرهی آلمان سخت میکرد زره T-34 از تمام پانزر های در خدمت نیروی زمینی آلمان ضخیم تر بود و پایایی بیشتر در میدان نبرد داشت این تانک 45 تن وزن داشت و از یک توپ 88 میلیمتری بهره میبرد (همانطور که میدانید شوروی یکی از بزرگترین تولید کنندگان تانک بود و هست) البته برای مقابله با این تانک تا پیش از این از تانک های سنگین Panther tank, استفاده میشد که چندان مورد علاقه نبودند و کیفیت بالایی نداشتند سر انجام در 20 آوریل 1942 در سالگرد تولد آدولف هیتلر اولین تانک تایگر رسما وارد خدمت شد البته ارسال آن به جبهه ها تا 1943 بدلیل پاره ای اصلاحات بطول انجامید تانک تایگر پس از ورود به میادین نبرد به کابوسی برای متفقین بدل شد تایگر بر تمامی تانک های انگلیسی و تانک های شرمن انگلیسی برتر بود از نظر نظر و توپ بر تانک های سنگین T-34 شوروی نیز سر بود تایگر بخاطر طزه مستحکم خود بخصوص برای جنگ های شهری مناسب مینمود بیشتر آنتی تانک های آن زمان توان تخریب بدنه ی تایگر را نداشتند که این خود برتری بی چون چرا برای تایگر بحساب می آمد

این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 808x920 و حجم آن 204KB می باشد.
همچنین زره تایگر در برابر توپ های 76 میلیمتری با فاصله ی بیش از 800 متر مقاوم بود
تایگر در جبهه های جنگ بسیار موفق نشان داد تنها در 23 جون 1944 بیش از 109 تانک شرمن شکار تایگر شد درحالی که تنها 17 تانک تایگر از دست رفت با این وجود تایگر تنها جنگ را بدرازا میکشاند چرا که با تمام برتری بسیار دیر به جبهه اعزام شده بود و سرنوشت جنگ پس از نرماندی جایی برای امید نداشت(یکی از دلایل آن گرانی بیش از اندازه ی تایگر بود که باعث شده بود بیشتر نقش تانک فرماندهی را به عهده گیرد کمتر یگانی بطور کامل با تایگر مجهز شده بود بیشتر یگانها از تعداد زیادی پانزر با پشتیبانی تایگر تکمیل شده بودند.
این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 700x452 و حجم آن 82KB می باشد.
تایگر ابتدا به یک توپ 88 میلیمتری ضد تانک با 92 گلوله مجهز بود که بعد ها با توپ های 122 میلیمتری تعویض شد توپ 88 میلمیتری KwK 36 L/56 مجهز به گلوله های ضد زره بر روی تایگر بسیار موفق نشان داد و مدتها توپ اصلی این تانک باقی ماند
با فشار های هیتلر تایگر پیش از موعد مقرر وارد جبهه های شرق شد و برای اولین بار در 1942 در نبرد لیننگراد شرکت کرد(این تانک با این وجود تا 1943 بطور کامل تکمیل نشد) نتیجه فاجعه بار بود تعداد زیادی از تایگر ها گرفتار یگانهای آنتی تانک فلک 36 شده و نابود شدند و یک تایگر به دست روسها افتاد که منجر به اصلاح بسیاری از تانک های روسی بر اساس تایگر شد


گویی روند دیر رسیدن یا اشتباهات فرماندهان در گزینش مناطق مناسب برای تسلیحات پایانی نداشت سرانجام تایگر به آفریقا نزد رومل نیز ارسال شد اما هم بسیار دیر و هم بسیار نامناسب از این رو که این تانک ابدا مناسب شنزار نیود چراکه بسیار سنگین و کند بود سرعت این تانک در بهترین حالت به 36 کیلومتر در ساعت میرسید که این بسیار کند تر از تانکهای معمول پانزر 3 و 4 بود و این مشکل به همراه مشکلات خدماتی بخصوص کمبود تجهیزات در نوامبر 1943 خود را بخوبی نشان داد و یک فروند تایگر نیز بدست انگلیسی ها افتاد


این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 1932x1451 و حجم آن 252KB می باشد.
اما همیشه هم این طور نبود در 7 جولای 1943 یک تانک تایگر از گردان سیزدهم پانزر مستقر در پالتون با یک گروه 50 تایی T-34 در جنوب Kursk درگیر شد نتیجه ی درگیری شگفت انگیز بود تانک مذکور پس از انهدام 22 دستگاه تانک بدون هیچ آسیبی به پایگاه خود بازگشت
اما نبرد نرماندی خطر این تانک را به متفقین یاد آور کرد تایگر ها در نرماندی به آسانی روزانه تعداد زیادی تانک ام 4 شرمن آمریکایی را شکار میکردند بگونه ای که هر تایگر بیش از 5 شرمن را هدف قرار میداد(اگر پشتیبانی هوایی و همچنین برتری هوایی نبود نیروی زمینی متفقن در اولن ساعات براحتی مذمحل میگشت) در نرماندی در تنها 6 هفته 227 تانک متفقین هدف تایگر قرار گرفت و نابود گردید
این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 1200x900 و حجم آن 139KB می باشد.
در 14 آگوست 1944 یک فروند تایگر توانست یک تانک انگلیسی به همراه 15 تانک شرمن را منهدم کند
در کل کمتر 4000 تایگر تولید شد که بیشتر آنها تا پایان جنگ نابود شدند اما رقم خیره کننده ی 9850 شکار تانک در عوض از دست دادن 1700 تانک را بدست آوردند
در آخرین سال جنگ هیتلر نامیدانه از تایگر های باقی مانده که امکان تهیه لوازم یدکی برای آن بود برای دفاع از اطراف برلین استفاده کرد با وجود تعداد کم بسیار قوی ظاهر شدند و مشکل زیادی برای تایگر ها ایجاد کردند حتی تانک های ام10 موسوم به tank destoryer هم حریف تایگر نشد تنها ضد هوایی های فلک 36 که بعنوان آنتی تانک استفاده میشد دشمن واقعی این تانک زیبای آلمانی بود

مشخصات:
ابعاد:طول 6.3 متر عرض 3.7 متر ارتفاع 3 متر
وزن 57 تن
زره 100 تا 120 میلیمتر
تسلیحات:
یک توپ 88 میلیمتری KwK 36 L/56 با 92 گلوله ر 2 تیر بار 7.92 میلیمتری MG34 با 4800 گلوله


این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 1200x900 و حجم آن 130KB می باشد.
نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , 15rand.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com