FFS

FDFD

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 
فتن اين راه اگرچه بسيار بركت دارد ولي...
ولي اگر واقعاً «راهي نور» شده باشي اين مسير، راهي به ظلمت گناه نخواهد داشت...
و تو خود بهتر مي‌داني كه «شهر» كمين‌گاه شيطان است و...
اگر اين سفر را شروع يك مبارزه و جهاد فرض كني، در اين مبارزه بي‌امان گرز و سپر و باره و شمشير بايدت!
در اين «جهاد اكبر» سلاح تقوي مي‌خواهي و همراهي ياران!
□ □ □
«تا شهدا با شهدا» آمده تا يار و همراه تو باشد در اين مبارزه بي‌امان و جهاد اكبر!
و امروز «تا شهدا با شهدا» آمده است تا جايي باشد براي تجمع همه دل‌هايي كه امام را دوست دارند و قلبشان براي انقلاب مي‌تپد و شانه‌هايشان آماده است براي به‌دوش كشيدن بارهاي انقلاب...
جايي ميان زمين و آسمان...
عباس‌هاي تشنه‌لب رفتند، لب تشنه مشكي بر زمين مانده‌ست
... آري، بار گراني بر زمين مانده‌ست.


 

 

 

 

 

معراج

 

اینجا تنها مکانی کوچک و سر بسته نیست برای گرد هم آمدن، اینجا به راستی محل رفت و آمد ملائکه

است و از ملائکه بالاتر. محل آمد و شد اشرف مخلوقات. آنها که به راستی آدمیت را تجربه کردند. آنها که امروز هم همچون کودکان تازه متولد شده سفید پوش و کوچک به این مکان آورده می شوند، بی نام و نشانند همچون مادرشان. می آیند تا طوافشان کنیم. گرد راهشان را به تبرک برداریم و آنچه در دل داریم و می خواهیم آنان به هنگام عروج، با ساکنان عالم بالا از طرف ما بگویند با آنها در میان بگذاریم.

معراج مکانی است برای بدرقه سربازان بی پلاک . مکانی برای آخرین دیدار ، محل وداع با سردارانی که تازه رخ نموده اند به بشریت برای نشان دادن راه رهایی، آری آنان نیز چون سیدشان چراغ هدایتند، آنان پاسخ روز واقعه ی حسینند که سربازان به خون افتاده اش را صدا کرد برای یاری! آنان تفسیر آیه و لا تحسبن الذین هستند که با فریاد می گویند ما زنده ترینیم ما از خاک برخاسته ایم برای زنده کردن دل ها. اگر دلت اینجا زنده نشود هیچ جای دیگر نخواهد شد.

 

 

 

 

 

همسفر با نور

وقتی نرفته ای و تعریفش را از دیگران می شنوی، مات می مانی که این کدام سرزمین است که این گونه می تواند عده ای را مجذوب کند! مگر جز بیابان و خاک آنجا چیز دیگری هم پیدا می شود؟ هر چند ته دلت را که خوب جستجو کنی تو هم با اینکه نرفته ای اما احساس غریبی به آنجا داری، انگار سرزمین آبا و اجدادت بوده که سال ها ازآن دور بوده ای و حالا با کاروانی از نور فرصت بازگشت را به تو داده اند. انگار این حس بیگانگی همیشگی که آزارت می دهد و عصر جمعه به اوجش می رسد به دلیل همین دور بودن از خاکی است که از آن سرشته ای.

 شاید همین شوق است که مجبورت می کند به هر دری بزنی تا راهی این سفر شوی. اگر بار اول است، خوش آمدی! تعریف این جا در یک جمله، سرزمین نور است!

 فارغ از کلیشه هایی که همیشه شنیده ای، اینجا جای جنون بازی جوان مردانی است که غرق شده بودند در عشقی نا متناهی، اگر متناهی به نامتناهی متصل شود دیگر چه برایش می ماند جز جنون؟ پس خرده ای نمی توان گرفت بر این مردان. خودتان می آیید و درک می کنید ذره ای از این بی خود شدن را.

 خواهید شنید با گوش جانتان مژده ی انا فتحنا را از زبان خود جبرئیل در فتح المبین، در هویزه اگر خوب دقت کنید صدای شنی های تانک را می شنوید، در دوردست طلایه ای اگر چشم بدوزید هنوز هم مشتاقانی را می بینید که به رسم والسابقون السابقون برای گذر از سه راهی شهادت از هم پیشی میگیرند! اما در شلمچه نه می بینی و نه می شنوی، تنها استشمام می کنی شمیم یاس گونه ی عطری را به سینه ات. در معراج آن قدر همه چیز عینی است و مشهود که نیازی به دقت نیست. در خرمشهر که هنوز هم مثل جانبازان جای تیر و ترکش بر بدن زخمی شهر باقی ست، در همه جا فکه، دهلاویه، چزابه و در دوکوهه، دوکوهه ای که سرمایش مثل گرمای باقی مناطق استخوان سوز است و دو در بزرگ و کوچک حسینه ی تخریبش مردانگی را مشخص می کند آنجا مرگ را می بینی خفته در گورهای آماده ی مردان جنگ.

 دیگر نمی گویم ! که باید بروید و خود ببینید. ببینید بازی باد را با پرچم های رنگ به رنگ مناطق و درک کنید بازی این پرچم ها را با دل هایتان! دیگر نوازش نسیم آنجا بر گونه هایتان گفتی نیست و در نوشته نمی آید. تنها چیزی که می توان گفت شرح شوق پیش از رفتن است و داستان دلتنگی پس از بازگشتن و انتظار دو باره دیدن. دوباره بوییدن بوی خاک عجیبی که سرتاپای این مناطق را انباشته و رنگی خاکی که حتی در سبزترین مناطق هم غالب است و نرمی شن های روانی که حتی هنگام عبور پاهای برهنه ی زائران بر آسفالت،آن را نوازش می دهد.

 آنجا تنها تانک نیم سوخته نمیبینید، پیکرهایی نیم سوخته نیز گوشه گوشه ی این سرزمین در یادواره ای یا مسجدی کوچک چشم به راه زائران و دل های آنانند. چشم به راه عهدی که بهایش خون بود. چشم به راه آگاهی و بصیرت چشم به راه علمداران عمار صفت. چشم به راه کسانی که آمده اند گناهانشان را به باد مطهرکننده ی سرزمین نور بسپارند که انصار الحسین توانایی یطهرکم تطهیرا را دارند. ما نیز چشم به راهیم چشم به راه و منتظر تا از آنان که به شهود رسیده اند رنگ چشم محبوب را بپرسیم و بنشیم تا برایمان شرح دهند صوت قرآن او را.

 برویم در سرزمینی که دختر پیامبر سر فرزندانش را به هنگام عروج به دامن گرفته، که اگر حاصل تمام عمرمان همین تنفس در هوایی باشد که سیدالشهدا به دیدار یارانش می رفته کافیست. می رویم به زیارت امام حاضر که تمام مردان بی ادعای خفته در این خاک سربازان او بودند پس چگونه ممکن است این فرمانده سربازانش را به دست فراموشی سپرده و مکرراً به دیدارشان نیاید همین بوسیدن جای پای این دیدارها انگیزه ی راهی شدن به این سفر نورانی است.

ما می رویم تا بار دیگر دست وفاداری به بیعت چشمه ی غدیر دهیم. می رویم تا برای نخستین باز در تاریخ بزداییم گرد مظلومیت را از چهره ی همیشه مظلومان تاریخ. می رویم تا بگوییم اگر دندانی شکست و حرمت خانه ای و پهلویی، اگر دستی بسته شد و جگری خونین و انگشتری غارت، اگر زهر و شهادت در سکوت و تنهایی قسمت ثابت عمر خلیفه الله بر زمین بود. دلیلش نبود مردان چزابه و فکه و جزیره ی مجنون است. اگر بودیم به زیر تانک می رفتیم تا پشت درنروید همان گونه که در هویزه رفتیم، اگر بودیم دست را از بازو می دادیم تا دستتان به ریسمان نرود همان گونه که چون خرازی دادیم، اگر بودیم شوکران را اروند اروند می نوشیدیم تا جام زهر از دست ستمگران نگیرید ، همانگونه که در فاو نوشیدیم، اگر بودیم درون قبر می رففتیم تا درون گودال نروید همانگونه که در دوکوهه رفتیم، اگر بودیم جان می دادیم، قطعه قطعه می شدیم تا خم به ابروی شما نیاید همان گونه که در پشت خاکریزها دادیم و شدیم. پس ای آقای غریب و حاضر، بیا که ما هنوز همانیم و جان بر دستهایمان گرفتیم تا گلباران قدم هایتان کنیم،  ما آمده ایم تا بگوییم هنوز بر آن عهد استواریم و فراموش نکرده ایم دلیل این جانبازی ها را بیا ای تک سوار غربت نشین، بیا و پایان ببخش به این دوری و صبوری. بیا که ما مردان مؤمن و صادق و منتظریم،هنوز همانیم و عقیده هایمان را تبدیل نکرده ایم:

از ميان مؤمنان مردانى‏اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند (احزاب / 23)

 

 

 


 

 

 

 

 

توصیه های ایمنی برای اردوی جنوب

 

1- از همراه آوردن هرگونه وسایل "غیرخاکی" اکیداُ خودداری کنید ، از قبیل عینک دودی ، ادکلن ، سس هزار جزیره مهرام ، پفک نمکی ، پراید ، دوو ، ویلا ، سکه بهار آزادی و... همه وسایل شما باید کاملاً خاکی باشد!

2- قبل از سفر یک عدد سفارش نامه - همون وصیت نامه سابق! - به رشته تحریر درآورید و تکلیف کلیه داروندار و قرض و قوله خودتان را مشخص کنید تا بیچاره خانواده ها به دردسر نیفتند ، مواظب باشید دوسه جلد نشود!

3- به یکی از دوستانتان دوربین عکاسی بدهید وسفارش کنید ازصحنه های استثنایی که برای شما رخ میدهد مثلا قدم زدن روی مین،هوا رفتن همانجا،اسارت،شهادت و.. عکس هنری بگیرند.

4- مقداری نان خشک پودر شده و آب منجمد شده در سوراخ سنبه های مخفی ساک تان داشته باشید تا در مواقعی که به خاطر کیفیت بالای برنامه ریزی مسئولان اردو ، روده بزرگه مستکبر روده کوچیکه مستضعف را می خورد ، زنده بمانید!

5- درمواقعی که در مناطق عملیاتی توی حال می روید مواظب باشید بنحوی "عرفانی"باشید،تسبیح و چفیه و در صورت امکان شمع نیم سوخته را نفراموشید،چون دوربین ها یحتمل روی شما زوم می شود،در ضمن آن قدر توی حال نمانیدتا اتوبوس ها و همه بروبچه ها بروند و جا بمانید!

6- اگر عشق تان می کشد در اتوبوس نوارای با شور و حال گوش کنید و فیض ببرید. یک اپسیلون هم به فکر سلامت مجاری شنوایی و عصبی هم سفران گرامی باشید و محض رضای خدا یک ذره تغییر ولوم بدهید.

7- اگر همه جاهایی که باید را ندیدید، اگر از بچگی عاشق غروب شلمچه بودید و وقتی رسیدید آن جا که خورشید درست وسط آسمان بود ، اگر سعادت نماز آخر وقت نصیب تان شد و ... زیاد به دل نگیرید! این جا همان ایران خوب و عزیز است و خودمانیم ما هم معمولا اینیم دیگه !!!

 

 

 

 
 

 

یه چله تنها با تو

یا رفیق من لا رفیق له...

ای رفیق کسیکه رفیق ندارد...

امروز دلم یک دنیا تنهایی میخواهد ، دنیایش مانند دنیا ی اینجا کوچک باشد هم باشد؛ اما تنهایی اش را بزرگ می خواهم اندازه خودت...!!!

آنقدر بزرگ که احساس تنهایی مان آنچنان قلبم را آکنده کنده تا دیگر تردید نداشته باشم!!

می گویند از امروز تا عید قربان را بهترین چله است...

آه !!  یک چله تنهاییمان !!! کاش بشود...

 

امروز دنبال آن تنهایی ام که چله در چله تمام چل چلی های عمرم را پر کند تا همان روز " لاریب فیه...." تا روزیکه من هم مانند آن دیگر خالی از تردید باشم...وسپس... ثم الیه ترجعون..و انا ل لله و انا الیه راجعون..

تردید ماندن را نمی خواهم...سودای رفتن به سر دارم..پای ماندنم میلنگد اما...

حقیقتش چند روزی ست که قفس تن حجمش یارای تحمل روح را ندارد و اما روحم هنوز سرگردان است ...

آخر طفلک تشنه است ...نه علقمه دیده و نه بقیع غریب را به آغوش کشیده...این روزها دلش تنگ خاکریز های کانل حنظله است ..درست به یاد ندارد همان سه راهی معروف پرواز را...تشنه است خیلی تشنه است...تشنه فدا شدن لب تشنه ارباب است...

بی تردید می داند پری اماده پرواز ندارد...مانده تا بالهایش به سن تکلیف برسند به لحظه شروع پرواز آنهم قربت الی الله...

اما چه پر پر می شود دلش وقتی می بیند این همه پرواز را ...و چه پر میکشد دلش برای پریدن...

می گوید بهانه ای برای ماندن ندارد ... قضیه همان است...چشمانش ندیده اند همه ی آن ندیده ها را...وبا زهم تشنه است گوش هایش نیز شنیدن صدای لبیکش را...

هل من ناصر ینصرنی اش را هنوز نتوانسته با تمام وجود لبیک گوید !!

امروز ای کاش تنها شوم...به دنبال توام ای رفیق بی عیب...

 

خدایش بیامرزد بابا اسماعیل دولابی را می گفت: اگر دنبال رفیق بی عیب بگردی تنها میشوی ، البته این بدهم نیست چون در این صورت خداوند رفیقت میشود ...یا رفیق من لا رفیق له..

 

ای کاش تنها بودم به بزرگی تنهاییت اندازه خودت تنها با تو...لا اله الا الله

به حرمت یک دهه کرامت ...به حرمت همه ی زینب هایی که در معصومه ها تکرار میشوند به غربت غریب الغربا همان غربت  دیرینه ایکه از در خانه ی زهرا(س) شروع شده و به خیمه ی ناپیدا یوسفش رسیده... بیاد همان دحوالارض ای که دریا را فرش زیر پای کعبه ات کرد چهل روز مرا تنها کن با خودت..

کهف نشین غار حرا ی تو کاش میشدم به حرمت چله نشین حرایت...

بگذار چله بگیرم با زیارت عاشورا تا عید قربانت، آن روز که ابراهیمت غمگین از رد قربانی اش دلشاد شد به داشتن قربانی بس عظیم تر به وسعت کربلا و پاکی سلاله احمدی و عطر گل محمدی تا جهان یکسر شود عید قربان و کل یوم عاشورا و کل الارض کربلا...

 

مراچله نشین تنهایی ات کن یا ریق من لا رفیق له !!

 

می دانم بزگ است ،زیاد است خواسته ام اما گفته اند رحمت تو بزرگ تر از هرچه بزرگ است و تورا گفته اند دهنده ی بی منت پس بگذار که مادرم گوید: الهم تقبل منا هذا القربان...

 

 

 
 

 

راه نا تمام

گفتند از او هیچ نمانده جز یک راه ناتمام.....

راه ناتمام است...اما مقصد پیداست و مرد راه می طلبد...

در میان راه خواهی رسید به هرچه شب است که زنده به یادش سحر و طلوع می شوند.

چند قدم جلوتر تمام لحظه هایت را به سجده می کشاند...

عطر خاک و خون نفس نفس هم نفست میشوند و ...

و هزار قدم مانده تا انتها شاید...که نا تمام شود تمام...هرقدم شاید هزار قدم شود و یک شبه ره صدساله به منزل رسد اگر...

گفتم من مانده ام و این راه ناتمام ...نورسیده کودکی شاید !!! قدم هایم بی ثبات و بی رمق زانوانم خم شده در میان راه...

می دانم ای خدا ..گرد پوتین هایش کفش هایم را کفایت میکند.. برای شروع دلخوشم به ذکر سربندش

فقط و فقط یا زهرا(س)...

گفته است: حرم عشق کربلاست و چگونه در بند خاک بماند انکه پرواز آموخته است و راه کربلا را میشناسد و چگونه از جان نگذرد آنکس که می داند جان بهای دیدار است؟

راه ناتمامت اگر تا کربلاست خواهم گذشت از جان به بهای دیدار خدایت ای شهید...

میدانم این راه بهشت را پشت سر میگذارد ...

ابتدایش صراط و اتنهایش کربلاست...

 

 

 

او یک شهید است

این داستان افسانه نیست. داستان سکوتی است که هنوز هم نشکسته. خاری و استخوانی که هنوز هم چشم و گلوی پیروان آل یاسن را می رنجاند. نه! افسانه نیست این داستان. داستان تفهیم جرم جنینی در بطن مادر، داستان دری سوخته که دیه ای بود برای گلستان شدن آتش نمرود بر ابراهیم، داستان سقوط اشکی به یک چاه که دیه ی سعود یوسف بود از چاهی دیگر. شنیده ای آن روایت را که می گوید، اگر برگ گلی بر بدن حوریه ای بهشتی بنشیند، نقش آن بر تنش خواهد ماند؟ حال می فهمی چرا در روز قیامت انسیه الحورا با جراحات آن داستان وارد صحرای محشر می شود، داستان؟ همان داستان کوچه و ....نه! من نمی توانم بازگو کنم! اگر دلش را داری خودت بخوان در تاریخ، و بلند بلند گریه کن و بدان ای جوان رشید که او مادرت است! داستان این نوع مرگ، همان است که الگو شده برایمان تا به امروز . شهادت! او معنا کرد برایمان تفسیر این کلمه را و هر چند مزار او قطعه و پلاک ندارد و الگوی بی نشان های ماست، اما ما نام مزار شهدایمان را گزاشته ایم : بهشت زهرا (س).

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: پنج شنبه 21 شهريور 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

در صورتیکه جهت ها معلوم باشد می توانیم از روش سایه وقت را به طور تقریبی مشخص کنیم. بیایید شروع کنیم:

1- زمین را مسطح و افقی کنید و یا زمینی با این مشخصات پیدا کنید (ترجیحا در اطراف محل کمپتان) و دایره ای رسم کنید. توجه داشته باشید که هرچه این دایره بزرگتر رسم شود به بدست آوردن ساعت دقیق تر کمک می کند.

2- نیم دایرای که به سمت شمال قرار دارد را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید.

3- عدد 6 را در انتهای غربی نیم دایره شمالی انتخاب کرده و به ترتیب اعداد 7-8-9-10-11 را در سمت غرب نیم دایره در نظر بگیرید.

4- عدد 12 کاملا باید رو به شمال و وسط نیم دایره شمالی باشد .

5- اعداد 1-2-3-4-5-6 و یا به عبارتی 13-14-15-16-17-18 را در سمت شرقی نیم دایره در نظر بگیرید.

6- درست در مرکز این دایره شاخصی بطور کاملا عمودی نصب کنید . برای این کار از یک تکه شاخه بلند و صاف استفاده کنید و توجه داشته باشید که طول این شاخص کاملا به میزان بزرگی دایره رسم شده بستگی دارد یعنی هرچه این دایره بزرگتر باشد شاخص هم باید بلند تر باشد که سایه آن به دایره برسد.

کار شما به پایان رسیده، در هر لحظه سایه شاخص روی هر عددی که باشد ساعت تقریبی همان است!

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ممکن است شما در طبیعت گردی تان نیاز پیدا کنید که از وضعیت روشنایی هوا اطلاعاتی بدست آورید. مثلا این که تا چند ساعت دیگر هوا روشن است و چند ساعت دیگر غروب می شود. به هر حال خبرداشتن از وضع روشنایی هوا می تواند به کمپ زدن، ساماندهی گروه یا حتی برنامه ریزی برای برگشت به شما کمک کند. اما اگر از وضعیت طلوع و غروب خورشید مطلع نباشید چه کار می کنید؟ جایی که حتی ساعت هم نمی تواند به کمک شما بیاید؟!

یکی از روش های طبیعی و تقریبی آگاه شدن از این مسئله، شیوه ساده ای است که اینجا آموزش می دهیم:

1- در جایی بایستید که بتوانید خورشید و خط افق یا کوهستان های بسیار دوردست و یا جنگل های بسیار دوردست را ببینید.

2- دستان خود را به صورت کشیده در جلوی خود نگه دارید و همانند شکل فاصله بین سطح زیر خورشید و خط افق را با تعداد انگشتان کنار هم ، اندازه گیری کنید.


3- هر انگشت حدودا معادل 2.5 درجه برابر با 10 دقیقه زمان است. توجه داشته باشید که خورشید در هر 1 ساعت 15 درجه حرکت می کند در نتیجه اگر فاصله سطح زیرین خورشید با سطح افق برابر 6 انگشت کنار هم باشد تا پایان روز و روشنایی حدود 1 ساعت باقی است.


برچسب‌ها: تاکتیک و رزم انفرادی
نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 – غافلگیری : عبارتست از ضربه زدن به نقاط ضعف دشمن در زمان و مکان و شرایطی که هرگز دشمن انتظار آنرا نداشته باشد .

2 – شدت عمل : چریک با تمرکز نیرو و قدرت آتش و بمنظور پائین آوردن روحیه دشمن در زمان و مکان معین با شدت و بی رحمی وارد عمل میشود .

3 – تحرک : برای حفظ ابتکار وعمل وجلوگیری از غافلگیر شدن چریک بایستی تحرک کافی داشته باشد تا بتواند به نقطه ای حمله نماید که دشمن انتظار آنرا ندارد و همچنین پخش شدن سریع و بموقع نیروها پس از اجرای عملیات جهت احتراز از مواجهه یا تمرکز نیروهای ضد چریک نیاز به تحرک فوق العاده ای دارد و برای نیل به این هدف چریک بایستی سبک حرکت کند و جهت تجدید تدارکات از بومیان محلی کمک بگیرد.

4 – پراکندگی : تفرقه نیروها از مشخصات اصولی عملیات چریکی است.نیروهای چریکی معمولا عملیات خود را با مقیاس کوچک ولی در منطقه وسیعی اجرا میکند.جنگ چریکی جنگی است که پس از وارد ساختن ضربه غافلگیر کننده بلافاصله با عقب نشینی همراه است و وقتیکه تحت فشار قرار گرفتند ممکن است بین غیر نظامیان متفرق شده و سپس در محلی که قبلا تعیین گردیده است دور هم جمع شوند.



شرایط لازم برای عملیات موفقیت آمیز چریکی

1 - پشتیبانی غیر نظامی      2  - کمک خارجی         3 - زمین مناسب         4 - فرماندهی متمرکز

5 – انضباط                6 - استفاده از تبلیغات            7 - تلاش اطلاعاتی             8 - اراده مقاومت

اصول عملیاتی جنگهای چریکی

1 – حمله به هدفهای آسیب پذیر با قدرت و نیروی قابل ملاحظه .

2 – اجتناب از درگیری قطعی با نیروی دولتی .

3 – تمرکز سریع برای اجرای عملیات رزمی و سپس تفرقه فوری به منظور رهائی از واکنش .

4 – اختلاط با مردم بومی

5 – کلیه عملیات آنها بر مبنای غافلگیری نیروهای ضد چریک اجرا می شود .

6 – عملیات پدافندی چریک شامل :عملیات تأخیری ، ایذائی و اقدامات فریبنده است .

7 – اکثرا هنگام حمله به تأسیسات لجستیکی ، فرودگاههای هوائی از آتش جنگ افزارها ی دور برد استفاده نموده و پس از وارد آوردن خسارت فرار می کنند .

8 – داشتن اطلاع کامل از گسترش و نقل و انتقالات دشمن و گرفتن تصمیم بر مبنای شناسائی کامل .

9 – خود داری از اسیر گرفتن مگر در مواردی که به منظور بازجوئی و یا کسب اطلاعات باشد .

10 - عقب نشینی سریع از مسیر اولیه بعد از انجام عملیات به منطقه تجمع .

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تعریف گشتی : افراد برگزیده ای هستند که از یک یگان برای انجام مأموریتهای شناسائی ، رزمی و کمین برگزیده و اعزام می شوند.اندازه ، سازمان و ساز وبرگ این افراد بستگی به مأموریت گشتی دارد.

اهمیت گشتی : کار گشتی تنها به هوش ، استعداد ، مهارت ، روح تهاجمی و آفندی ، سرعت انتقال ، پذیرش سختی و فداکاری و از جان گذشتگی اعضای آن بستگی دارد و به همین علت است که گشتیها همیشه گرانبهاترین ابزار دست فرماندهان می باشند.این افراد باید با ابتکار و ورزیدگی بتوانند دور از پشتیبانی مستقیم یگان اصلی در منطقه دشمن وظیفه خود را انجام دهند.

مشخصات افراد گشتی : با ایمان باشد ، تجربه نظامی کافی داشته باشد ، قابل اطمینان باشد ، دارای سلامتی روحی و جسمی کامل باشد ، روحیه شهادت طلبی داشته باشد ، ورزیده و چالاک باشد ، دارای قدرت رهبری باشد ، اطلاعات رزمی داشته باشد ، مخابرات – تخریب – امداد – تاکتیکهای سلاح و عبور از موانع را خوب بداند ، با زبان دشمن کامل و یا مقداری آشنائی داشته باشد ، آشنا به قطب نما باشد .

خصوصیات فرمانده گشتی : توکل و ایمان به خدا ، دیدن آموزش کافی و کنترل بر نیرو ، تجربه در امور شناسائی ، قدرت ابتکار عمل ، محبوبیت در بین افراد ، قدرت بدنی کافی ، توجیه کردن نفرات .

وظایف فرمانده گشتی : تقسیم کار ، زمانبندی عملیات ، تعیین اهداف نهائی ، پیش بینی جهت اطلاعات ، توجیه بودن ، جمع بندی و ارائه گزارشات .

سازمان گشتی :  مسئول تیم ،  معاون تیم ،  قطب نما چی ،  قدم شمار ،  دوربین دار.

انواع گشتی :         الف - گشتی شناسائی         ب - گشتی رزمی              ج - گشتی کمین

الف ) وظایف گشتی شناسائی :

1 – جمع آوری اطلاعات از دشمن (تعداد نفرات ، نوع یگان ، نوع تجهیزات و سلاح ، آرایش دشمن )

2 – آشنائی با موانع و مواضع دشمن از نزدیک .

3 – تهیه و شناسائی محورهای وصولی دشمن .

4 – تهیه گزارش و کروکی نسبت به اطلاعات تهیه شده .

5 – راهنمائی نیروهای خط شکن در موقع عملیات.

ب ) وظایف گشتی رزمی :

1 – ضربه زدن به واحدهای پراکنده دشمن .

2 – نفوذ به عمق دشمن بمنظور کار گذاشتن مین روی جاده اصلی و فرعی دشمن .

3 – تضعیف روحیه پرسنل دشمن با اجرای عملیات ایذائی .

4 – نفوذ به عمق دشمن بمنظور انهدام و تخریب پایگاههای فرماندهی (دستگاههای مخابراتی و انبارهای آماد و تدارکاتی ).

ج ) وظایف گشتی کمین :

1 – سد کردن کمینهای دشمن .

2 – سد کردن راه گروه شناسائی دشمن بمنظور ضد شناسائی .

3 – گرفتن اسیر از نیروهای گشتی دشمن بمنظور تخلیه اطلاعاتی .

4 – کمین زدن به نیروهای دشمن سر راه تدارکاتی آنها .

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

اهمیت کمین : کمین در عملیات منظم و نامنظم صورت میگیرد و از تاکتیکهای بسیار مؤثر و مورد پسند چریکهاست ، زیرا :

1 – در اجرای آن نیازی به تصرف زمین و نگهداری آن نمیباشد .

2 – یگانهای کوچک میتوانند با تجهیزات کم و ساده ، یگانهای بزرگ را به ستوه درآورند.

3 – نیروهای کمین خورنده را مجبور میکند که در زمان و مکان نامناسب بطور قطعی درگیر شوند .

4 – از جابجا شدن وسیع نیروها جلوگیری میکند.

5 – با از بین بردن سلاحها و مهمات دشمن آنان را در محدودیت و فشار قرار میدهد.

6 – با کشتن و اسیر نمودن سران و افراد برجسته آنان توان رزمی و روح جنگجویی دشمن را تضعیف میکند.

اهداف کمین

1 – علیه نیروهای پیاده و سواره.

2 – علیه نیروهای تاخت دشمن (قبل و بعد از تاخت ).

3 – علیه قطارهای حامل سوخت ، نفرات ، مهمات ، تجهیزات و آذوقه ...

4 – علیه گشتیهای شناسایی و رزمی دشمن.

5 – علیه وسایل که از جاده ها و مرزها بصورت غیر مجاز و پنهانی عبور می نماید.

منظور از کمین

منظور از کمین کاهش دادن قدرت رزمی و نابودی و به ستوه آوردن دشمن است که شامل موارد ذیل میباشد :

1 – کسب اطلاعات و اخبار از دشمن.

2 – کانالیزه کردن دشمن بوسیله غیر قابل عبور کردن مسیرها.

3 – خسته کردن و تضعیف دشمن.

4 – به تأخیر انداختن و کند کردن عملیات دشمن.

5 – جلوگیری از گسترش دشمن در منطقه .

6 – بدست گرفتن ابتکار عمل در منطقه و آزاد سازی نیروهای خودی.

7 – گرفتن اسیر و مهمات و وسایل تدارکات دشمن.

8 – ابراز وجود در منطقه و نا امن کردن منطقه برای دشمن.

9 – انهدام و نابودی و کاهش دادن توان رزمی دشمن.

10 – منحرف کردن دشمن از انجام مأموریتهای طرح ریزی شده دشمن .

11 – تشدید نمودن اقدامات تأمینی در حرکت دادن ستونهای کامیونی و سایر نیروها.

12 – جلوگیری از گشت زنی های پیگیر و بیش از اندازه ، و محتاط و محافظه کار نمودن دشمن.

13 – جلوگیری از عملیات تهاجمی دشمن و ناگزیر ساختن وی به پذیرش پدافند.

14 – برهم زدن یکپارچگی نیروهای دشمن و مجبور ساختن دشمن به حرکت کردن در ستونها و عده های کوچکتر .

15 – گریز دادن دشمن از رزم شبانه به انگیزه ترس از کمین و همواره در حالت ترس و نگرانی نگهداشتن دشمن .

اصطلاحات کمین

الف ) کمینگاه : محل یا نقطه ای که برای به دام انداختن دشمن ، عنصر یا عناصری در آن به انتظار می مانند.(معمولاً کمینگاه در محل مناسبی انتخاب میشود که تا رسیدن دشمن به آن نقطه کوچکترین اثری از عناصر کمین کننده دیده نشود).

ب ) کشتارگاه : به بخشی از کمینگاه گفته میشود که آتشهای کمین به منظور به دام انداختن و انهدام دشمن بر روی آن متمرکز میگردد.

اطلاعات لازم برای یک کمین موفقیت آمیز

اصولاً اطلاعات چشم هر عملیات میباشد و هر عملیات و نبردی که بدون اطلاعات انجام پذیرد مانند کوری است که در یک منطقه پر از خار وخاشاک رها شود ، ولذا برای اجرای یک کمین موفقیت آمیز اطلاعات ذیر ضروری است .

1 – تعداد نفرات دشمن و سلاحهایی که دشمن همراه دارد.

2 – طول ستون دشمن و فاصله نیروهای کمکی دشمن تا منطقه کمین .

3 – نوع خودروهایی که دشمن از آن استفاده می نماید از قبیل ( زرهی ، سبک ، سنگین و ..)

4 – سمت حرکت دشمن و زمان احتمالی و ورود دشمن به منطقه کمین .

5 – مدت زمان احتمالی که نیروهای کمکی دشمن آن مسافت را می پیمایند.

6 – نوع جاده هایی که دشمن از آن استفاده میکند.

7 – نوع آموزش و روحیه و تحرک نیروهای دشمن .

منابع کسب اطلاعات برای یک کمین موفقیت آمیز

1 – جاسوسی.

2 – افراد بومی ( چوپانان ، دهقانان ، کشاورزان و ...).

3 – نقشه های هوایی و زمینی ، کالک و اسناد و مدارک و نقشه های غنیمتی .

4 – اسرا و در بین اسرا افراد برجسته دشمن.

5 – نقل و انتقالات آشکار دشمن.

مناطق مناسب برای کمین

1 – کوهستان : تنگه ها ، گردنه ها ، سربالائیهای تند ، پیچ جاده ها .

2 – جنگل : مزارع ، بیشه زارها ، نخلستان ، گذرگاههای جنگلی

3 – دشت : شیارها ، گودالها ، پستی و بلندیها (با استفاده از کمین عنکبوتی ).

خصوصیات و شرایط منطقه کمین

1 – داشتن استتار ، اختفا ، پوشش.

2 – داشتن میدان دید و تیر وسیع و تسلط بر منطقه عبور دشمن و دید نداشتن دشمن نسبت به منطقه کمین.

3 – وسعت میدان کمین به حدٌی باشد که کلیه قوای دشمن در محاصره قرار گیرند.

4 – منطقه کمین باید طوری انتخاب شود که دشمن امکان سنگر بندی متقابل در برابر ما را نداشته باشد.

5 – داشتن مناطقی در عقب و پهلوها برای ایجاد تأمین جهت جلوگیری از گسترش و کنترل مانور دشمن .

6 – داشتن راههای مخفی و پوشیده از منطقه عمل تا موضع کمین.

7 – پوشش حرکت در موقع عقب نشینی .

8 – محل کمین باید از پناهگاه دشمن دور باشد.

9 – نداشتن معابر نفوذی برای دشمن جهت دور زدن نیروهای کمین.

سلاحها و تجهیزات کمین

تیربار : برای آتش قوی جهت پوشاندن عمق محل کمین.

آر پی جی 7 : برای منهدم کردن خودروهای حامل نفرات ، مهمات ، تانکها و نفربرها.

مواد منفجره و مین : برای انهدام پلها و بستن جاده ها سر راه خودروها و تانکها.

نارنجک دستی و تفنگی : برای انهدام نیروها و خودروها

منٌور : جهت روشن کردن منطقه کمین و کشتارگاه در شب.

تجهیزات انفرادی : جیره غذا ، آب ، وسایل کمکهای اولیه ، کوله پشتی و...

سازماندهی نیروهای کمین

1 – تیم آتش : وظیفه انهدام ابتدا و انتهای ستون را بر عهده دارد.

2 – تیم هجوم : وظیفه کشتن نیروهای در حال مقاومت و انهدام خودروها و تجهیزات را بر عهده دارد.

3 – تیم تخریب : وظیفه مین گذاری در معابر نفوذی و انهدام پلها و تونلها را بر عهده دارد.

4 – تیم تجسس و پاکسازی : وظیفه جمع آوری اطلاعات ،اسناد و مدارک از دشمن و شناسایی فرماندهان و مسئولین آنها و دستگیری جهت تضعیف روحیه دشمن را دارد.

5 – تیم پشتیبانی : در صورت نیاز با حجم اتش زیاد وارد عمل میشود.

6 – تیم تأمین : ایجاد امنیت برای منطقه کمین و نیروهای کمین را برعهده دارد.

ملاحضات مهم در یک کمین موفقیت آمیز

 

1 – غافلگیری : ضربه زدن به دشمن در زمان و مکانی که انتظار آنرا ندارند.

2 – تطبیق آتشها : هماهنگ بودن کلیه آتشهای موجود در کمین.

3 – سادگی : طرح عملیات باید ساده ، مشروح و قابل اجرا باشد.

4 – آموزش و انضباط : علاوه بر دیدن آموزشهای لازم باید در طول عملیات انضباط کامل را رعایت کنند و از قبل تطبیق آتشها و وظایف فردی طراحی شده باشد.

5 – کنترل : در عملیات کمین باید اقدامات کنترلی شدیدی موقع حرکت ، اشغال ، درگیری و عقب نشینی توسط فرمانده وجود داشته باشد.

6 – تأمین : جناحین و عقب کمینگاه آسیب پذیر است و باید برای تأمین آن اقدامات زیر را انجام داد :

الف) رده بندی در عمق و استقرار در شب

ب ) تعیین مناطق دیده بانی

پ ) عدم صدا و روشنایی

ت ) طرح عقب نشینی مناسب

ث ) تأمین مسیرهای عقب نشینی

ج ) سرعت و جسارت در اجرای عملیات

خصوصیات افراد کمین

1 – سریع و بموقع خبر کردن نفرات از نزدیک شدن هدف.

2 – رعایت کردن انضباط آتش به هنگام درگیری.

3 – بازکردن آتش در زمان معین.

4 – بکار بردن اقدامات تأمینی و منطقی در صورت کشف شدن کمین.

5 – تغییر سمت دادن آتش پشتیبانی زمانیکه عناصر هجوم به هدف یورش می برند.

6 – عقب نشینی بموقع بطرف نقطه الحاق.

7 – صبر و مقاومت در طول ساعات کمین و تحمل سختیها و مشکلات از قبیل : تشنگی ، گرسنگی ، سرما ، گرما و ...

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

منظور از تخمین مسافت

الف ) بستن درجه صحیح به جنگ افزار ، جهت اجرای آتش دقیق و مؤثر روی دشمن .

ب ) گزارش دادن صحیح محل و نقاط و اهداف به رده مافوق .

عوامل مؤثر در تخمین مسافت

در وضعیتهای زیر مسافت کمتر از مقدار حقیقی بنظر میرسد

1 – هوا زیاد روشن باشد ( ظهر ها )

2 – آفتاب از پشت سر بتابد ( هدف خیلی روشن باشد )

3 – هدف در زمین هموار یا در سطح آب قرار داشته باشد ( دشت،کویر،دریا )

4 – جهت دید از پائین به بالا باشد (وقتی به قله کوه نگاه میکنیم )

در وضعیتهای زیر مسافت بیشتر از مقدار حقیقی بنظر میرسد

1 – هوا تاریک باشد ( هنگام طلوع و غروب خورشید )

2 – آفتاب از جلو بتابد

3 – زمینه پشت هدف تیره باشد

4 – جهت دید از بالا به پائین باشد

روشهای تخمین مسافت

اندازه گیری مسافت از روی نقشه نظامی

بوسیله خط کش فاصله بین دو نقطه مورد نظر را در نقشه ای اندازه گیری میکنیم، سپس فاصله بدست آمده را با استفاده از مقیاس نقشه تبدیل به مسافت حقیقی روی زمین می نمائیم.لازم بذکر است که برای استفاده از نقشه ،ابتدا باید نقطه مورد نظر را روی نقشه مشخص کنیم و هر چه دقیقتر این کار را انجام دهیم مسافت بدست آمده دقیقتر خواهد بود.

مثال : فاصله دو نقطه A و  Bروی نقشه برابر با 4 سانتیمتر است ، اگر مقیاس نقشه (یک پنجاه هزارم ) باشد فاصله حقیقی دو نقطه چقدر است ؟

فاصله افقی در طبیعت بر حسب سانتیمتر    200000 = 50000 × 4

فاصله افقی در طبیعت بر حسب متر           2000 = 100 : 200000

فاصله افقی در طبیعت بر حسب کیلو متر           2 = 1000 : 2000

تخمین مسافت در روز و در جهت طول

از روی شکل ظاهری رزمنده با تجهیزات همراه

در شرایط عادی هوا ،یکنفر با چشم سالم قادر است مشخصات زیر را از یک فرد ایستاده در مسافتهای مختلف تشخیص دهد.

در مسافت 100 متر نفر بخوبی دیده میشود

در مسافت 200 متر قسمتی از تجهیزات انفرادی از قبیل قمقمه،کوله پشتی،بیل،و...دیده میشود

در مسافت 300 متر نوع لباس و جنگ افزار بخوبی دیده میشود

در مسافت 400 متر سر از بدن جدا دیده میشود و حرکات دست و پا بخوبی محسوس است

در مسافت 500 متر سر ، مانند نقطه سیاهی در روی بدن دیده میشود

در مسافت 600 متر سر و بدن به شکل خط سیاهی که قسمت بالای آن کم عرض و پائین آن عریضتر است دیده میشود

استفاده از یگان صد متری

برای این کار می بایست فاصله صد متری را با تمرینهای مکرر در ذهن خود داشته باشیم تا فاصله صد متر برای ذهن ما ملکه شود . برای تخمین مسافت ، یک مسافت صد متری روی زمین تجسم کرده و بعد تعیین می کنیم از محلی که قرار گرفته ایم تا هدف چندتا از این اندازه ها وجود دارد .(لازم بذکر است که مسافتهای صد متری بعد کوچکتر بنظر میرسند) این روش برای تخمین مسافت تا فاصله 500 متری مورد استفاده قرار میگیرد و برای مسافتهای 500 تا 1000 متر ابتدا نقطه ای در نیمه راه هدف انتخاب میشود و آنگاه با استفاده از روش بالا مسافت موضع تا هدف بدست می آید.

استفاده از دو چشم و انگشت اشاره

بوسیله یکی از انگشتان خود به هدفی که میخواهید تخمین مسافت بزنید ، نشانه روی کنید و یکی از چشمان خود را ببندید ، سپس آن چشمتان را که باز است ببندید و با چشم دیگرتان نگاه کنید ( در این حالت انگشت خود را روی هدف نمی بینید ، بلکه مقداری جابجا شده ) مقداری که انگشتتان را جابجا می بینید تخمین زده (تخمین مسافت در عرض ) و در عدد 10 ضرب کنید ، حاصلضرب فاصله شما تا هدف بر حسب متر بدست می آید.

بوسیله کلاه نقاب دار

بدین ترتیب که کلاه نقاب دار را بر سر گذاشته و بطرف منطقه مورد نظر (دشمن ) ، لبه کلاه را با هدف مماس کرده،بدون اینکه سر بالا و پائین حرکت کند به طرف منطقه خودی عقب گرد می کنیم،حال در منطقه خودی لبه کلاه روی هر چیزی که قرار گرفت مشخص می کنیم و این فاصله را قدم شماری می کنیم .این فاصله بدست آمده تقریباً مساوی با فاصله تا هدف اصلی است.

هر 125 قدم معمولی در زمینهای صاف مساوی 100 متر است .

هر 130 قدم معمولی در زمینهای سربالائی و ضد شیب مساوی 100 متر است .

هر 120 قدم معمولی در زمینهای شیب و سرازیری مساوی 100 متر است .

تخمین مسافت در روز و در جهت عرض

تخمین مسافت در جهت عرض با استفاده از زاویه دید اشیاء بر حسب میلیم انجام میگیرد.(زاویه دید یک شیئی یک متری در فاصله 1000 متر را یک میلی ام گویند ) برای تخمین مسافت بوسیله میلیم از این فرمول  استفاده می کنیم. M = W : R    

M  = میلی ام

W = اختلاف سمت در عرض بر حسب متر

R = فاصله دیده بان تا هدف بر حسب کیلومتر

روشن است که هر چه به هدف نزدیکتر شویم مسافت کمتر و میلیم بیشتر میشود و بر عکس هر چه مسافت بیشتر باشد میلیم کمتر میشود.این فرمول سه قسمت دارد که با داشتن دو قسمت آن میتوان قسمت سوم را بدست آورد .یعنی اگر میلیم شیئ مورد نظر و فاصله ناظر تا هدف در دست باشد عرض شیئ بدست می آید و اگر عرض شیئ و میلی ام آن مشخص باشد میتوان فاصله ناظر تا هدف را تعیین کرد.میلی ام را غیر از فرمول فوق میتوان با استفاده از موارد زیر نیز بدست آورد.

بوسیله دوربین دیده بانی

دوربین دیده بانی دارای یک تقسیم بندی بر حسب میلیم می باشد که موقع اندازه گیری میلیم بین دو جسم ، توسط دوربین به آن دو جسم نگاه می کنیم و میلیمی را که فاصله بین دو جسم را پر می کند ،میخوانیم . برای تعیین میلی ام یک جسم زاویه بین دو انتهای ان جسم را با دوربین میخوانیم.

بوسیله میلی ام انگشتان دست

برای اندازه گیری بین دو جسم ، دست خود را کشیده و انگشتان را عمود بر زمین نگه میداریم و چشم مخالف دست را می بندیم ، فاصله بین دو جسم را با کم و زیاد کردن تعداد انگشتان می پوشانیم . جمع میلی ام انگشتانی که دو جسم را پوشانده اند ، میلی ام بین دو جسم میباشد.حال مقدار فاصله بدست آمده را در عدد طول ضرب می کنیم و فاصله تقریبی در عرض بدست می آید.

اندازه انگشتان دست بطور متوسط بر حسب میلی ام

انگشت اشاره (سبّابه ) :           30 میلیم

انگشت میانه (وسط) :              40 میلیم

انگشت سوم (انگشتری ) :        30 میلیم

انگشت کوچک :                       25 میلیم

چهار انگشت چسپیده :            125 میلیم

مشت گره کرده نظامی :           180میلیم

پنج انگشت باز ( یک وجب ) :     300 میلیم

تخمین مسافت در شب با استفاده از نور و صدا

چون صدا در هوا با سرعت نسبتاً ثابتی حرکت می کند  (333 متر بر ثانیه ) از این خاصیت برای تخمین مسافت میتوان استفاده نمود . بدین ترتیب که در شب به محض دیدن برق دهانه یک جنگ افزار ،شروع به ثانیه شماری (1001 ، 1002 ، 1003 ،1004 ... ) می کنیم و به مجرد اینکه صدای شلیک گلوله را شنیدیم ،شمارش را قطع می کنیم و عددی را که با ثانیه شماری بدست آوردیم در 333 ضرب کرده و فاصله ما تا جنگ افزار بر حسب متر بدست می آید.

تذکر : منظور از صدای شلیک ، صدای اصابت گلوله نیست ، بلکه صدای شلیک قبضه مورد نظر است .
نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 
راههای جلوگیری از افتادن به دام کمین :

1 - داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت منطقه عملیات یا منطقه عبور.

2 - شناسائی موقعیت چریکها و آشنایی به ساز و برگ و استعداد و شگردهای آنها.

3 - توجه دقیق و بررسی و مطالعه سرگذشت و نوع عملیات ، شکستها و پیروزیهای یگانهای قبلی.

4 - استفاده از تجربیات فرماندهان قبلی.

5 - سازماندهی واحدهای مربوطه و تقسیم تیربارها و خمپاره اندازها و توجه به تقسیم قدرت آتش.

6 - رعایت طرح تأمین ( گماردن جلودار ، عقب دار ، پهلودار ).

7 - به محض رسیدن به حداقل 700 متری ،هر نقطه مشکوک یا کمینگاه ،توقف کامل کرده ،پدافند دورادور اتخاذ و حتی در صورت نیاز با خمپاره انداز یا توپخانه چند گلوله به نقطه مشکوک شلیک کرد.

8 - در صورت عدم تیراندازی حتماً شناسایی دقیق بعمل آورده و پس از گماردن تأمین حرکت نمایید.

9 - استفاده از هلی کوپترها و هواپیماها بعنوان پشتیبانی هوایی در صورتیکه ستون اعزامی ، سنگین باشد.

10 - وقتی وارد منطقه خطرناک شدیم ، حتماً حرکت و پیشروی بصورت خیز به خیز صورت گیرد.

11 - در هوای مه آلود ، بارندگی و کولاک از ستون کشی پرهیز نموده و از وارد شدن به مناطق نا امن خودداری کرده.

12 - عبور از بین درختان انبوه و جنگل پوشیده بدون اطمینان ، صد در صد خودکشی است.

13 – در موقع حرکت در دشت و کویر نیز فقط چند قدمی را نبینید ، زیرا آنجا نیز خالی از کمین نیست .

14 – حتماً با توجه به شرایط اقلیمی یگان را مجهز نمائید.

15 – به هنگام استراحت یا توقف و یا تجمع در منطقه ، پدافند دورادور حتماً برقرار شود.

16 – همیشه به عقب دارها بسپارید که در هنگام حرکت هر چند یکبار به عقب نگاه کرده و با شناسایی به پیش بروند و هرگونه حرکت مشکوکی را به فرمانده اطلاع دهند که توسط دشمن از پشت غافلگیر نشوند.

17 – فرمانده ستون یا یگان ، بطور مداوم به جلو و عقب ستون حرکت کرده و کنترل نماید.

18 – در ساعات ممنوعه در منطقه هرگز حرکت نکنند.

19 – شناسایی تک تک نفرات برای فرمانده الزامی است ، مخصوصاً افرادی که شغلهای حساسی دارند مانند : بی سیمچیها ،راهنماها ، بلدچیها ، افراد رابط محلی و توجه خاص به حرکات مشکوک افراد داشته و آنها را نیز زیر نظر بگیرند.

20 – از افرادی که برای خرید به روستاها میروند تا برای پرسنل وسایل تهیه کنند دقیقاً مراقبت کرده.

21 – در حین راهپیمایی و ستون کشی از تماس افراد بومی خودداری و هیچکدام از آنها را از نوع مأموریت خود مطلع نکنید.

22 – در موقع حرکت با خودروها یا حتی ستون کشی بصورت پیاده همیشه در مناطق مختلف از یک نوع آرایش تاکتیکی استفاده نکنید.

23 – تیربارهای سبک را روی خودروها نصب کرده و مناطق آتش و مسیر در حرکت را با بقیه تیربارهای سنگین تقسیم کنید و در حین حرکت با توقف کوتاه برای هر خودرویی دیده بان بگذارید.

 

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

استتار  Camouflage 

تعریف استتار : عبارتست از همرنگ و هم شکل کردن خود ، وسایل و تجهیزات اطراف با محیط ،بطوریکه باعث جلب توجه دشمن نشود.

منظور از استتار : مجموعه اقداماتی است که باعث جلوگیری از کشف محل ما برای دشمن می شود.

چگونه باید استتار کرد ؟

استتار صحیح متکی به دانستن دو مسئله است ( عوامل تشخیص ، اصول استتار ).

الف ) عوامل تشخیص استتار

1 – وضعیت نسبی : اشیاء غالباً نسبت به محیط اطرافشان شناخته می شوند. برای مثال : یک شیئ طویل روی ریل راه آمن معرف وجود قطار است .

2 – شکل Form : اشیاء و مصنوعات ساخت دست بشر دارای اشکال و زوایای منظم و طرح و انحنای خاصی می باشد.در حالیکه پدیده های طبیعی از یک الگو و شکل خاصی تبعیت ننموده و دارای اشکال نا منظم و بی قاعده می باشند.

3 – سایه Shadow : از دید هوایی سایه ها بسیار مشخص و قابل توجه هستند، در عکسهای هوایی عملاً سایه اجسام بهتر از خود شیئ آشکار میگردند.

4 – بافت Texture :یک سطح غیر صاف مانند علفزار ،نور قابل ملاحظه ای را منعکس نمی کند و سایه آن روی خودش می افتد و در نتیجه ،چه در عکس و چه هنگام دیدن ،سیاه به چشم می خورد.اما یک سطح صاف مانند یک فرودگاه و یا پشت بام ،نور زیادی را در عکس به چشم برمیگرداند و حتی جاهای رنگی آن نسبت به زمینهای مجاور نور بیشتری خواهند داد و یا به اصطلاح براق دیده می شوند.

5 – رنگ Color : رنگهای متفاوت در یک فاصله نزدیک موجب تشخیص اشیاء می گردد و همچنین دارای سایه های مختلف بوده و در میزان جلب توجه ، هر کدام اثری مربوط به خود دارند.

6 – حرکت Movment : منطقه مورد رؤیت پائین توسط دیده بان هوایی ، به اندازه ای وسیع و بزرگ است که اشیاء کوچک در آن گم می شوند و توجه بیننده را به خود جلب نمی کنند.ولی چنانچه شیئ حرکت کند فوراً چشمها را متوجه خود می سازد.همین اصول مشابه در خصوص دیده بان زمینی نیز صادق می باشد.

7 – درخشش Shine : یکی از روشهای خاص آشکار سازی جهت دیده بانی ، درخشش است.درخشش ،یک برق زدن و انعکاس نور از یک سطح صاف می باشد.

ب ) اصول استتار

1 – انتخاب محل : مواضع باید به گونه ای انتخاب شوند که در آنها افراد ، وسایل و فعالیتها تا حد امکان از دید دشمن دور بمانند.تجربه نشان داده که انتخاب صحیح محل ،اغلب اشکالات اختفا را از بین برده است و در انتخاب محل سه عامل باید در نظر گرفت ( مأموریت ، پراکندگی ، شکل عوارض و محیط )

مأموریت Mission ) مأموریت شرط اصلی است ،ممکن است موضعی از نظر اختفا کاملاً مناسب باشد ولی اگر نتوان مأموریت را از آنجا انجام داد ، آن موضع بی ارزش خواهد بود .

پراکندگی و تفرقه Dispertion ) در انتخاب موضع باید پراکندگی لازم یگان را در نظر گرفت .لازمه رعایت این عامل اندازه و مساحت مورد نیاز یک موضع یا محل استقرار را تعیین و دیکته می نماید.

شکل عوارض و محیط Terrain Pattern ) هر عارضه و محیطی ،شکل و ساختار خاصی دارد که آن را از سایر محیطها متمایز می سازد و بنابراین هر گونه تغییر شکل در محیط ، نشان دهنده نوعی فعالیت و حضور نیروی انسانی در آنجا می باشد.شکل عوارض و محیط به چهار دسته (روستایی ، شهری ، جنگلی ، کویری ) تقسیم می شوند.

2 – انضباط استتار : انضباط استتار اجتناب از کارهایی است که ظاهر طبیعی یک منطقه را تغییر داده یا موقعیت عده ها و تجهیزات را بدون اینکه حتی دیده شوند برای دشمن آشکار می سازد که عبارتند از :

الف – اگر حتی یک سرباز از قوانین استتار ، در خصوص عدم ایجاد صدا و یا مخفی ماندن و حرکت ننمودن ، تخلف و سرپیچی نماید ، کلیه کوششهای گروهی واحد نظامی با شکست مواجه خواهد شد.

ب – بدون شک هر گونه بی توجهی و اهمال کاری موجب آشکار و کشف شدن محل و موقعیت شما توسط دشمن میگردد.

پ – رعایت سکوت رادیویی و راداری .

ت – جای رد چرخ خودروها ، ریختن زباله و مواد زاید غذایی ، قوطیهای خالی کمپوت و کنسرو و مهمات و بطریها در اطراف موضع ، از موارد شاخص و نشانگر فعالیت نظامی میباشد.

ث – خودروهای جدیدالورود باید از مسیر جاده ای و خطوط موجود محیطی عبور و رفت و آمد نماید.

ج – در هنگام شب ، پنجره ها ، روزنه ها ، دربهای ورودی ساختمان و چادر و یا هر روزنه و منفذی که موجب خروج نور گردد باید بوسیله پرده ،پوشانده شود.

چ – از استعمال سیگار در شب جداً خودداری شود.

3 - ساختمان استتار : هنگامیکه زمین و شکل طبیعی آن طوری است که در آن اختفا ممکن نیست ، استتار مصنوعی ایجاد می شود.برای اینکار از مواد و وسایل طبیعی و مصنوعی میتوان استفاده نمود و افراد و فعالیتها را باید با محیط اطرافشان همرنگ کرد .در ایجاد استتار ،وسایل طبیعی بر وسایل مصنوعی برتری دارند زیرا آنها طبیعی بودن را در همرنگی بهتر بوجود می آورند.بدیهی است چنانچه از وسایل مصنوعی استفاده شود تا حد امکان باید همرنگ با محیط اطراف باشد.سه روش اساسی برای استتار کردن وسایل و فعالیتها وجود دارد که عبارتند از :

روشهای استتار

الف – مخفی نمودن Hiding

ب – همگون سازی Blending

پ – شبیه سازی (بدل سازی) Disguising

قواعد استتار

1 – از تمام حفاظتهای موجود باید استفاده شود.

2 – شکل و سایه و بافت و رنگ اشیائ را باید برهم زد.

3 – تهیه مواضع باید از ابتدا تا پایان کار همراه با استتار باشد.

4 – استتار بیش از حد موجب کشف مواضع می شود .

5 – انضباط استتار را باید همیشه رعایت نمود.

6 – در پایان استتار باید آنرا از دید دشمن بازدید نمود.

7 – در موقع بکارگیری اشیاء طبیعی در استتار ، باید به رنگ آنها با توجه به محیط اطراف دقت نمود.

موارد استتار

1 – استتار انفرادی

2 – استتار اردوگاه

3 – استتار ادوات

4 – استتار خط مقدم

اختفا Concealment

تعریف اختفا : مخفی کردن خود و تجهیزات از دید دشمن را اختفا گوین و بر دو نوع است .

الف ) اختفای طبیعی : معمولاً اشیاء مجاور مانند بوته ها ، علفها ، کنده درختها بوجود آمده اند و نیازی به تغییر دادن در آنها برای استفاده ، نمی باشد.

ب ) اختفای مصنوعی : اختفای مصنوعی را باید از اجسامی مانند تور ، علف ، برگ ،پارچه و غیره فراهم نمود .بدیهی است در هر نوع اختفا باید اثرات تغییر فصل را در نظر داشت.

تذکر : باید دانست که اختفا فقط افراد و وسایل را در برابر دید دشمن حفظ می کند.

قواعد اختفا

1 – از حرکت بیهوده دوری کنید.

2 – از تمام وسایل اختفا استفاده کنید.

3 – در هنگام دیده بانی در پائین قرار بگیرید.

4 – اشیائ براق را نمایان نکنید.

5 – از خط افق دوری کنید.

6 – خطوط تنظیم پیرامون اشیاء را بهم بزنید.

7 – سکوت را رعایت کنید .

عوامل تشخیص اختفا

الف ) صدا

ب ) نور

ج ) حرکت

پوشش Cover

تعریف پوشش : حائلی که سرباز را در برابر آتش دشمن حفظ می کند که بر دو نوع است.

الف ) پوشش طبیعی : گودالها ، جویها ، ضد شیبها

ب ) پوشش مصنوعی : چاله ها ، سنگر ها ، دیوارها که افراد و وسایل را در برابر آتش تیر کشنده دشمن و تا اندازه ای آتشهای با تیر منحنی و اثرات هسته ای محافظت می کنند.

نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , 15rand.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com